Zakończył się kilkumiesięczny remont torowiska na placu Powstańców Wielkopolskich na wrocławskim Nadodrzu. Przez ten czas ekipy budowlane wymieniły torowisko oraz rozjazdy a także zmodernizowały przystanki i zawiesiły nową sieć trakcyjną.
Na swoje stałe trasy powrócą linie tramwajowe 1, 7, 8 i 16 oraz linie autobusowe 132, 144, 240, 247, 248 i 250. Zlikwidowana zostanie zastępcza linia tramwajowa 78. Jednak od 22 lutego po ulicach kursować będzie również już dwudziesta piąta linia tramwajowa.
Nowa linia pojedzie nową trasą przez Popowice
Tuż przed weekendem wrocławscy urzędnicy przekazali kilka szczegółów zmian. – Linia 24 połączy pętle na Pilczycach z pętlą na Kowalach, ale co ważne z pominięciem Centrum. To będzie linia, która połączy zachodnie osiedla, gdzie w tej chwili mieszka bardzo dużo osób z rejonem północno-wschodnim Wrocławia, gdzie mamy bardzo wiele obiektów istotnych z punktu widzenia codziennego życia mieszkańców – tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Linia 24: PILCZYCE – Lotnicza, Milenijna, Popowicka, Starogroblowa, Długa, Dmowskiego, most Mieszczański, Dubois, Pomorska, pl. Staszica, pl. Powstańców Wielkopolskich, Trzebnicka, Słowiańska, Jedności Narodowej, mosty Warszawskie, Kromera, Toruńska, Kwidzyńska – KOWALE
KOWALE – Kwidzyńska, Toruńska, Kromera, mosty Warszawskie, Jedności Narodowej, Słowiańska, Trzebnicka, pl. Powstańców Wielkopolskich, pl. Staszica, Pomorska, Dubois, most Mieszczański, Dmowskiego, Długa, Starogroblowa, Popowicka, Milenijna, Lotnicza – PILCZYCE
Na Popowickiej i Długiej trzy linie
Warto wspomnieć raz jeszcze, że nowa trasa linii 24 wyznaczona została poza śródmiejską częścią Wrocławia. Co więcej, tramwaje zamiast przez ulicę Legnicką i plac Jana Pawła II do Kępy Mieszczańskiej, przez co obsługiwałyby ważny ciąg komunikacyjny, pojadą inaczej.
Trasa została wyznaczona bowiem ulicą Milenijną oraz otwartą w 2023 roku trasą przez Popowice. Oznacza to, że tym ciągiem będą kursować trzy linie: 18, 19 i 24 - z bardzo dobrą częstotliwością. Trasa linii nr 24 będzie też przebiegać przy przystankach kolejowych Wrocław Popowice i Wrocław Szczepin oraz przy dworcu Wrocław Nadodrze.
Chociaż ciąg Popowicka-Starogroblowa-Długa-Dmowskiego to stosunkowo nowa trasa, zawsze pozostają pytania o kwestie techniczne. – Podstacje muszą sobie poradzić i oczywiście, że sobie poradzą. Prowadzone inwestycje mają na celu to, żeby nie budować czegoś po raz kolejny, a żeby wszystko spełniało swoją rolę. Także nie mamy obaw – mówi w rozmowie z "Transportem Publicznym" prezes MPK Wrocław Witold Woźny.
Szef miejskiego przewoźnika zaznaczył, że spółka ma zabezpieczonych także motorniczych, jak i tabor. Inaczej magistrat nie uruchomił by nowych kursów. Wiadomo, że obsada pojazdowa będzie składać się z różnego rodzaju wagonów - zarówno tych całkowicie, jak i częściowo niskopodłogowych.
"Szóstka" już nie na Kowale
Uruchomienie na nowo linii 24 spowoduje inne zmiany w komunikacji miejskiej. Po 24 lutego linia 6 w wybranych kursach, nie będzie dojeżdżać do pętli Kowale. Wydłużone kursu “szóstki” realizowane były w dni robocze od 6 do 8:30 i od 13:30 do 17.
Na Kowalach pozostaje linia 23 a na Kromera linie 6 i 11. Oznacza to, że na odcinkach Kowale – Kromera i Kromera – Nowowiejska częstotliwość zarówno w godzinach szczytu, jak i poza nimi, zwiększy się.
– Skoro mamy już nową regularną linię, to kursy wzmacniające "szóstki" nie będą już potrzebne – zaznacza Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miasta Wrocławia. I dodaje: – Nowa linia to nowa jakość, którą wprowadzamy po zakończeniu remontu placu Powstańców Wielkopolskich. W przypadku nowego trasowania musieliśmy uprościć nieco funkcjonowanie komunikacji, żeby trasy były klarowne. Takim przykładem było dawne trasowanie linii 14 i 24.